常年期第十三主日

讀經一(厄里叟便起身,跟隨厄里亞,做了他的侍從。)

恭讀列王紀上 19:16,19-21

那時候,上主對先知厄里亞說:「你去找阿貝耳默曷拉人沙法特的兒子厄里叟,給他傅油,立他接替你做先知。」

厄里亞於是從那裡動身,去找沙法特的兒子厄里叟。厄里叟正在耕田;在他面前有十二對牛,他自己趕著第十二對。

厄里亞走過厄里叟身邊,將自己的外衣,披在厄里叟身上。厄里叟丟下那些牛,追上厄里亞說:「請你讓我先回去,和我的父母吻別,然後來跟隨你。」厄里亞對厄里叟說:「你去吧!要再回來!因為我應該為你做的,已經做了。」

厄里叟離開了厄里亞,回家牽出一對牛,宰殺了,用駕馭牛的用具煮熟,分給眾人吃。然後,厄里叟便動身,跟隨厄里亞,做了他的侍從。──上主的話。

答唱詠 詠 16:1-2,5, 7-8, 9-10, 11

答:上主,你是我的產業。(參閱詠 16:5)

領:天主,求你保佑我,因為我只投靠你。我對天主說:「唯有你是我的上主,唯有你是我的幸福。」上主,你是我的產業,是我的杯爵,有你為我守著。

答:上主,你是我的產業。

領:我要讚頌引導我的上主;我心連夜間也向我督促。我常將上主置於我的眼前;我決不動搖,因他在我右邊。

答:上主,你是我的產業。

領:因此,我心高興,我靈喜歡,連我的肉軀也無憂安眠。因為你絕不會將我遺棄在陰府,你也絕不會讓你的聖者見到腐朽。

答:上主,你是我的產業。

領:請你將生命的道路指示給我;唯有在你面前,有圓滿的喜悅;永遠在你右邊,也是我的福樂。

答:上主,你是我的產業。

讀經二(你們蒙召選,是為得到自由。)

恭讀聖保祿宗徒致迦拉達人書 5:1,13-18

弟兄姊妹們:基督解救了我們,是為使我們獲得自由;所以,你們要站穩,不可再讓奴隸的軛,束縛住你們。

弟兄姊妹們,你們蒙召選,是為得到自由;但不要以這自由,作為放縱肉慾的藉口,但要以愛德,彼此服事。因為全部法律,都總括在這句話裡:「愛你的近人,如你自己」。如果你們彼此相咬相吞,你們要小心,免得同歸於盡。

你們如果隨從聖神的引導行事,就決不會去滿足本性的私慾,因為本性的私慾,相反聖神的引導;聖神的引導,相反本性的私慾;兩者互相敵對,致使你們不能做你們所願意的事。但如果你們隨從聖神的引導,就不在法律權下。──上主的話。

福音前歡呼

領:亞肋路亞。

眾:亞肋路亞。

領:上主!請發言,你的僕人在此靜聽。主!唯你有永生的話。(撒上 3:9;若 6:68)

眾:亞肋路亞。

福音(耶穌決意面朝耶路撒冷走去..不論你往那裡去,我要跟隨你。)

恭讀聖路加福音 9:51-62

耶穌被接升天的日期,快要來到;耶穌於是決意面朝耶路撒冷去,便打發使者先行。使者進入撒瑪黎雅人的一個村莊,好為耶穌準備住宿。人們卻不收留耶穌,因為他是面朝耶路撒冷去的。

雅各伯及若望兩個門徒見了,便說:「主,你願意我們叫火自天降下,焚毀他們嗎?」

耶穌轉過身來,斥責了他們。於是他們又到其他村莊去了。

他們正走的時候,在路上有一個人對耶穌說:「不論你往那裡去,我要跟隨你。」

耶穌給他說:「狐狸有穴,天上的飛鳥有巢,但是人子卻沒有枕頭的地方。」

耶穌又對另一個人說:「你跟隨我吧!」

那人卻說:「主,請讓我先去埋葬我的父親。」

耶穌給他說:「任憑死人,去埋葬自己的死人吧!至於你,你要去宣揚天主的國。」

又有一個人說:「主!我要跟隨你;但是,請讓我先告別我的家人。」

耶穌對他說:「手扶著犁而往後看的,不適合於天主的國。」──上主的話。

S__3826077

~~~~~~~~~~~~

Sunday 26 June 2022 Thirteenth Sunday in Ordinary Time https://youtu.be/iQNxBH4_cz8

Reading I First reading 1 Kings 19:16,19-21

The Lord said to Elijah, ‘Go, you are to anoint Elisha son of Shaphat, of Abel Meholah, as prophet to succeed you.’ Leaving there, Elijah came on Elisha son of Shaphat as he was ploughing behind twelve yoke of oxen, he himself being with the twelfth. Elijah passed near to him and threw his cloak over him. Elisha left his oxen and ran after Elijah. ‘Let me kiss my father and mother, then I will follow you’ he said. Elijah answered, ‘Go, go back; for have I done anything to you?’ Elisha turned away, took the pair of oxen and slaughtered them. He used the plough for cooking the oxen, then gave to his men, who ate. He then rose, and followed Elijah and became his servant.

Responsorial Psalm Psalm 15(16):1-2,5,7-11

O Lord, it is you who are my portion. Preserve me, God, I take refuge in you. I say to the Lord: ‘You are my God. O Lord, it is you who are my portion and cup; it is you yourself who are my prize.’

O Lord, it is you who are my portion. I will bless the Lord who gives me counsel, who even at night directs my heart. I keep the Lord ever in my sight: since he is at my right hand, I shall stand firm. O Lord, it is you who are my portion. And so my heart rejoices, my soul is glad; even my body shall rest in safety. For you will not leave my soul among the dead, nor let your beloved know decay. O Lord, it is you who are my portion. You will show me the path of life, the fullness of joy in your presence, at your right hand happiness for ever. O Lord, it is you who are my portion.

Second reading Galatians 5:1,13-18

When Christ freed us, he meant us to remain free. Stand firm, therefore, and do not submit again to the yoke of slavery. My brothers, you were called, as you know, to liberty; but be careful, or this liberty will provide an opening for self-indulgence. Serve one another, rather, in works of love, since the whole of the Law is summarised in a single command: Love your neighbour as yourself. If you go snapping at each other and tearing each other to pieces, you had better watch or you will destroy the whole community. Let me put it like this: if you are guided by the Spirit you will be in no danger of yielding to self-indulgence, since self-indulgence is the opposite of the Spirit, the Spirit is totally against such a thing, and it is precisely because the two are so opposed that you do not always carry out your good intentions. If you are led by the Spirit, no law can touch you.

Gospel Acclamation 1S3:9,Jn6:68

Alleluia, alleluia! Speak, Lord, your servant is listening: you have the message of eternal life. Alleluia!

Gospel Luke 9:51-62

As the time drew near for him to be taken up to heaven, Jesus resolutely took the road for Jerusalem and sent messengers ahead of him. These set out, and they went into a Samaritan village to make preparations for him, but the people would not receive him because he was making for Jerusalem. Seeing this, the disciples James and John said, ‘Lord, do you want us to call down fire from heaven to burn them up?’ But he turned and rebuked them, and they went off to another village. As they travelled along they met a man on the road who said to him, ‘I will follow you wherever you go.’ Jesus answered, ‘Foxes have holes and the birds of the air have nests, but the Son of Man has nowhere to lay his head.’ Another to whom he said, ‘Follow me’, replied, ‘Let me go and bury my father first.’ But he answered, ‘Leave the dead to bury their dead; your duty is to go and spread the news of the kingdom of God.’ Another said, ‘I will follow you, sir, but first let me go and say goodbye to my people at home.’ Jesus said to him, ‘Once the hand is laid on the plough, no one who looks back is fit for the kingdom of God.’ Gospel of the Lord

~~~~~~~~~~~~

6月26日   有勇氣的生命 
“要有勇氣”,我們常常彼此這麼說。勇氣是屬靈美德,英文的“勇氣”(courage)這個字,源自拉丁文cor,意思是“心”。勇氣的舉動是發自心的舉動。勇氣的話語是發自心的話語。心,並不只是情感停駐的地方。心是我們存有的中心,是心思、意念、情緒、感受、熱情、決策的中心。 
因此,有勇氣的生命是活自內心的生命,是深深紮根的生命,與膚淺的生命恰恰相反。所以,“要有勇氣”意思就是“容你的生命軸心發言!” ~盧雲神父

============

讚美耶穌

能夠學習天主的道理的人是有福的

 嗡 斯巴亞 嗡 巴威

 阿拉伊亞加布倫

arrow
arrow
    創作者介紹
    創作者 福傳書店 的頭像
    福傳書店

    福傳書店 Evangelization Shalom

    福傳書店 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()